شبکه‌ای به نام ایرانیان

اول فارسی وان و سپس من و تو، شبکه هایی بودند که وقتی به طور رسمی افتتاح و بر روی امواج ماهواره ای برای پخش، قرار گرفتند، از همان ابتدا مورد توجه و علاقه بسیاری از فارسی زبانان در داخل و خارج از کشور، واقع شدند.

 


حرف و سخن در رابطه با این شبکه ها بسیار بوده و است. کارشناسان،نظریه پردازان و محققان بسیاری در رابطه با عملکرد و تاثیرات چنین شبکه هایی بر مخاطبان، نکات متعددی را بیان کردند. اما مسئله مهم این است که به راستی چه اقداماتی برای مقابله با هجوم باورنکردنی این شبکه ها وجود دارد؟

 

شبکه ایرانیان،رضا رشیدپور

راهکارهای مختلفی در این باره مطرح شد. اینکه  برای مقابله با چنین شبکه هایی باید شبکه هایی مشابه وارد این عرصه شوند که به لحاظ جاذبه های بصری با این شبکه ها برابری کنند، اما به لحاظ محتوایی بتوانند تاثیرات مثبت و موثری را بر مخاطبان ایجاد کنند. راهکار دیگر مبنی بر ارتقاء همه جانبه برنامه های تلویزیون ملی بود. بسیاری بر این باورند که اگر برنامه های رسانه ملی از جذابیت و غنای محتوایی برخوردارباشد، مردم به سمت ماهواره نمی روند. عده ای نسبتا کمتری هم معتقدند که برای جلوگیری از تاثیرات شبکه های ماهواره ای باید از روش های سلبی همچون ایجاد پارازیت و قطعی شبکه ها بهره برد.

آنچه مشخص است و تجربه نیز این موضوع را تا حدودی به اثبات رسانده، این است که بهره گیری از روش های سلبی نتیجه بخش نیست و حتی ممکن است تاثیرات معکوسی به دنبال داشته باشد. مسلما در قرن فعلی که عصر رسانه ها و تکنولوژی ارتباطات است، عناصری که بتوانند به موازات یکدیگر عمل کنند، را می توان به عنوان رقیب معرفی کرد. بنابراین می توان گفت در حیطه ارتباطاتی امروز، رقابت و چگونگی ایجاد میدان رقابتی،بحثی مهم و تاثیرگذار است. طبیعتا در میدان رقابت باید تا حدودی شباهت،همپایی و قدرت یکسان وجود داشته باشد تا بتوان به نتیجه گیری امیدوار بود. پس اگر به راهکار ایجاد شبکه های ماهواره ای مشابه بیندیشیم، باید به چگونگی این شبکه نیز توجه داشته باشیم.

نکته اول اینکه نمی توان فراموش کرد که این شبکه با مجوز وزارت ارشاد و در کشور ما در حال فعالیت است. همین امر این انتظار را ایجاد می کند که لااقل تا حدودی شاهد رعایت موازین اجتماعی و اخلاقی منتسب به فرهنگ و عقاید مربوط به جامعه مان، باشیم

شبکه ایرانیان چیست؟

شبکه ی ایرانیان به همراه شبکه پرشین تی وی و آی سی سی، از جمله شبکه هایی هستند که از سوی وزرات ارشاد جمهوری اسلامی ایران مجوز موقت شش ماهه برای انجام فعالیت، دریافت کرده است.

طبق گزارشات غیر رسمی، علیرضا خزعلی پسر آیت الله ابوالقاسم خزعلی مشاور فرهنگی شبکه ایرانیان است و احمد شهیدی، مدیر این شبکه در ایران و عموی همسر علیرضا خزعلی است .

شبکه ایرانیان

این شبکه با پخش برنامه هایی متفاوت با آنچه در صدا و سیمای ایران پخش می شود سعی دارد تصویری متفاوت، از شرایط ایران را به ایرانیان خارج از کشور و البته غیرایرانیان، نشان دهد.

در این شبکه  مجری معروف صدا و سیمای ایران، رضا رشید پور به ارائه و اجرای برنامه می پردازد

و به نظر می رسد تفاوتهای زیادی در این شبکه با آنچه در تلویزیون ملی دیده بودیم، وجو دارد. این تفاوتها در ظاهر مجریان این شبکه و نحوه پوشش آنها، کاملا محسوس است.

 این شبکه بدون هیچ ممانعتی به پخش تصاویر ساز و کنسرت های ایرانی و خارجی می پردازد.

در این شبکه مجریان زنی حضور دارند که با آرایشی غلیط و لباس های تنگ در جلوی دوربین حاضر می شوند. برنامه های مختلفی از این شبکه پخش می شوند که به بررسی انواع موسیقی و دعوت از موزیسین ها می پردازد.

یکی از برنامه های این شبکه، برنامه have a good night است که با اجرای رضا رشید پور هر شب ساعت 20:30 پخش می شود.

ایرانیان برای همه یا برای عده ای خاص؟

سوال مهمی که شاید برای عده زیادی وجود داشته باشد این است که به راستی شبکه ایرانیان برای چه تاسیس شده و مخاطبان آن چه کسانی هستند؟

پاسخ به این سوال چندان ساده نیست. چرا که دلایل و شواهد بسیاری برای این موضوع وجود دارند که هیچ یک از قطعیت برخوردار نیستند.

نکته جالب دیگر درباره این شبکه این است که اعلام زمان برنامه های شبکه به وقت تهران است نه لندن یا لس آنجلس. پس اینطور به نظر می رسد که جذب مخاطبان داخلی برای این شبکه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نکته جالب دیگر درباره این شبکه این است که اعلام زمان برنامه های شبکه به وقت تهران است نه لندن یا لس آنجلس. پس اینطور به نظر می رسد که جذب مخاطبان داخلی برای این شبکه از جایگاه ویژه ای برخوردار است

طبق یک  دیدگاه می توان اینطور بیان کرد که این شبکه در رقابت و رویارویی با شبکه من و تو پا به عرصه وجود گذاشته و سعی دارد تا از برخی از قابلیتها برای افزایش جذابیت برنامه های خویش، استفاده کند. به نظر می رسد شبکه ایرانیان تا حد زیادی در رسیدن به این هدف موفق بوده است و شواهد زیادی نشان می دهند که بسیاری از مخاطبان شبکه من و تو، به سمت شبکه ایرانیان گرایش پیدا کرده و آنرا ترجیح داده اند.

به نظر می رسد که این شبکه با برنامه شب شما بخیر و اجرای رضا رشیدپور مجری پرطرفدار سابق سیمای ایران خیلی زود توانست جای پایی در بین ایرانیان برای خود دست و پا کند و همانطور که گفته شد، ایرانیان داخل کشور نیز از طرفداران پرو پا قرص این شبکه شده اند. گویا این دست از افراد، شبکه ایرانیان را شبکه ی گمشده خود می دانند که مدتها به دنبال آن بوده اند.

 

شبکه ایرانیان،رضا رشیدپور

 

شبکه ایرانیان آری یا نه؟

در میان تمامی مسائل موجود و با وجود انتقادات شدیدی که نسبت به محتوای برخی از برنامه های مربوط به این شبکه وجود دارد، لازم است نکاتی ذکر شوند.

نکته اول اینکه نمی توان فراموش کرد که این شبکه با مجوز وزارت ارشاد و در کشور ما در حال فعالیت است. همین امر این انتظار را ایجاد می کند که لااقل تا حدودی شاهد رعایت موازین اجتماعی و اخلاقی منتسب به فرهنگ و عقاید مربوط به جامعه مان، باشیم.

آنچه مشخص است اینکه برخی از برنامه های این شبکه تناسبی با عقاید اسلامی و مذهبی ندارند.

اما می توان از زاویه ای دیگر به این شبکه نگریست. این یعنی پذیرش یک واقعیت بسیار مهم. اینکه جامعه ایرانی با بیش از هفتاد میلیون جمعیت، متشکل از افرادی با ایده ها،سلیقه ها،عقاید و تفکرات مختلف است. نمی توان انتظار داشت که تمامی مردم مثل یکدیگر بیندیشند و پیرو اعمال و تفکراتی یکسان باشند. هرچند که جامعه ما جامعه ای با سبقه دینی و مذهبی است، اما شرایط کنونی به گونه ای است که حضور شبکه هایی همچون ایرانیان تا حدودی لازم است. به نظر می رسد که نباید تنها از دریچه دیدگاهی خاص به چنین شبکه هایی نگاه کرد. مسلما بسیاری از برنامه های این شبکه با آرمان های نظام اسلامی، سنخیتی ندارد اما در شرایطی که جوانان ما بازیچه دست شبکه های ضد اسلامی،بهائی و...شده اند، بهتر آن است که آنان را به سمت شبکه ایرانیانی بنشانیم که دست اندرکاران و تهیه کنندگانش، تحت لوای جامعه ای شیعی نفس می کشند. بدون شک آفت و آسیب از جانب این شبکه کمتر از شبکه های رنگارنگ اجنبی خواهد بود.

البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که نهادهای نظارتی و به خصوص وزارت ارشاد نیز باید نظارت گسترده تری را بر این روند، اعمال نمایند.

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان